lauantai 26. marraskuuta 2016

Yhdeksäs toiminnallinen tunti / draama.

Keskiviikkona meillä oli eka draaman tunti. Fiilikset oli alussa aika kaksijakoiset ja odotti vaan mukavia ja mielekkäitä tunteja. Fiiliksiin vaikutti myös paljon se, että tunnit oli 14-17.30, tämä tiesi siis piiitkää päivää. Osien saston tuntien pohjalta jäi vähän pahamaku suuhun, joten nyt oli pieni epäluulo päällä. Onneks epäluulot kumottiin ja oli oikein mukavaa. Tuntien sisältö oli mielekästä ja harjoitukset kivoja. Mukavimmat harjoitukset oli äänimaailma ja kohtaukset.


Tunnit lähti liikkeelle draamasopimuksella. Draamasopimus on pelisäännöt tunneille. Usein lasten kanssa pelisäännöt on tärkeät, jokainen sitoutuu niitä noudattamaan ja näin homma toimii kun jokainen tietää miten käyttäydytään ja toimitaan tunneilla.

Sopimuksen jälkeen lähdettiin liikkumaan ympäri salia alkulämmittely mielessä. Koko keho käyden läpi. Tietynlainen rentoutus / keskittymis -harjoitus tunteihin. Alkulämppa on aina tärkeä osa sellaisia tunteja joissa tunllaan käyttämään lihaksia ja kroppaa vähän kovemmin. Alkulämmin voi olla myös jo aloitusta ja herättelyä kyseisiin tunteihin.

Ensimmäinen harjoite oli naruvetää. Ohjaaja voi alkaa kuvittamaan harjoitetta sanoilla, kun lapset makaa selällään patjalla. "Naru lähtee vetämään oikeasta polvesta. Se vetää ja vetää, niin kovasti että pakko mennä perässä". Harjoitusta tekevä nousevat oikea polvi edellä ylös päin niin kauan kuin ohjaaja sanoo "ja nyt se katkesi". Näin voi käydä eri kehon osia läpi mm. korva, varpaat, polvi tai kyynärpää.

Toinen harjoite oli katsekontakti hippa. Otetaan pari, hyvä olla sellainen joka ei ole niin tuttu vielä, ryhmäyttää samalla porukkaa. Toinen hippa ja yrittää saada kiinni otettavan katseen kiinni. Kiinni otettava välttelee parhaan mukaansa kiinniottajan katsetta. Roolit vaihtuu jossain välissä peliä. Mukana tässä oli musiikkia. Musiikki tuo aina tietynlaista rytmiä harjoituksiin. Ohjaajan kannattaa aina miettiä millainen musiikki sopii mihinkin harjoitukseen.

Kolmas tunnin harjoite oli vakooja. Valitse yksi luokkakavereista jota lähdet seuraamaan katseella. Salissa liikutaan vapaasti, taustalla soi taas musiikki. Lopuksi hetken aikaa seuranneena otetaan se seurattava kiinni, mennään aivan "iholle" ja näin lopuksi kaikki on yhdessä kasassa.


Neljäs harjoite oli norsu-palmu-gorilla-tarzan. Mennään seisomaan piiriin. Yksi vapaaehtoinen menee keskelle piiriä. Keskellä oleva osoittaa aina jotain ja sanoo joko palmu, norsu, gorilla tai tarzan. Jokaiseen hahmoon on liike mitä pitää tehdä. Jos mokaa eli on myöhässä, tekee väärän liikkeen tai ei äly, että on oma vuoro pääsee näin keskellä. Aina kun joku pääsee keskelle, hänelle hurrataan ja taputetaan.

Seuraava harjoite oli väri ja liike. Otit oman paikan salista. Laitat silmät kiinni ja keskityt vain ohjaajan puheeseen. Kuuntelet minkä värin ohjaaja sanoo ja lähdet tekemään liikettä sen mukaan mitä väristä tulee mieleen. Lopuksi kun on käyty värit ja liikkeet yksin läpi siirrytään perin luokse joka arvaa liikkeestä mikä väri kyseessä.

Toiseksi viimeinen harjoite oli äänimaailma. Ryhmä jaettiin kahteen isompaan ryhmään. Ohjaaja antoi aiheen, josta ryhmä alkaa keksimään erilaisia ääniä. Mitä ääniä kuuluu kyseisessä paikassa? Lopuksi äänimaailma esitetään toisella ryhmällä. Katsojat on silmät kiinni, näin he keskittyvät vain äänen kuuntelemiseen. Katsojat voivat vielä arvata lopuksi mistä paikasta oli kysymys.

Viimeisenä harjoitteena oli kohtaukset. Lyhyt pätkä jostakin. Ryhmä jaettiin neljään pien ryhmään ja jokaiselle ryhmälle annettiin yksi repliikki, joka tuli sanoa kohtauksessa, sai myös olla muita repliikkejä tämän lisäksi. Esityksen lisäksi tehtiin ryhmissä still kuvat. Ajatuksen avalokuva, ei liikettä vain paikallaan. Kuvat piti olla alusta, keskeltä ja lopusta. Kuvat tuli näkyä myös esityksessä. Tärkeää muistaa kuvien välissä että katsojat on silmät kiinni. Näin kuvien idea säilyy parhaiten.

Ensi kertaan, 

Saara

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti