lauantai 3. joulukuuta 2016

Kolmastoista toiminnallinen tunti / draama.

Heips! Viimeisiä draaman tunteja viedään tällä erää. Tunnit meni lepposissa merkeissä.
 Vaikka oma fiilis oli päivän olotilasta johtuen vähän eipä oikein kiinnosta mielellä, 
silti tunnit ei ollut mitään pakko pullaa. Minusta aikalailla kaikki nämä draaman harjoitteet käy niin lapsista vaariin, harjoitteita voi soveltaa niin paljon kuin haluaa ja muokata sellaiseksi, että ne sopii ryhmälle kuin ryhmälle. Harjoituksia kerettiin tekemään vaikka
ja mitä, ja nytpä siis niistä koottuja paloja.

Tunnit alkoi tutulla harjoitteella naru vetää. Tällä kertaa harjoite tehtiin seisten, ei maaten. 
Nopeutta narun vetoon voi vaihdella helpommin kun tehdään seisten kuin maaten lattialla. Seisten voidaan myös liikkua helpommin ja eri kehon osia on helpompi toteuttaa seisten tehdessä.


Seuraava harjoite oli kuvanveistäjä, paritehtävä. Kuvanveistäjä harjoite toimii
 ketjuna, ensin toinen aloittaa tekemään patsasta toisesta kun on valmis jää siihen 
asentoon ja sanoo, että "valmis". Toinen jatkaa siitä asennosta 
veistämistä mihin toinen on jäänyt. 

Kolmas harjoite oli vieteriukko, paritehtävä. Toinen pareista on vieteri ja toinen antaa "käskyjä". Se joka antaa käskyjä, tökkää kevyesti vieteriä esim. kädestä, jolloin käsi liikkuu ikäin kuin vieteri mutta palaa aika paikalleen. Vieteri voi pitää silmiä kiinni, näin ajatuksen käskittää vain kosketukseen. 
Taustalla rauhallinen musiikki ja hiljaisuus tekee tilanteesta rauhallisen ja rauhoittavan.


Seuraava harjoite oli nimeltään parvi. Koko ryhmä yhtenä parvena
 liikuttiin ympäri salia. Yksi johti parvea ja muut seurattiin perässä. Parvesta yksi voi tehdä itsestään
 uuden johtajan. hän voi lähteä johtamaan parvea suuntaan tai toiseen, loput seuraa. 

Viides harjoite oli swish, bam, poijoin. Koko ryhmä isona piirinä. Yksi laittaa sanalla  swish menemään liikeen eteenpäin piirissä. Piirissä voi joku kuitenkin omalla vuorollaa sano "bam" ja osoittaa piirissä ketä vain, silloin vuoro siirtyy hänelle aloittaa liike sanalla "swish" suuntaan tai toiseen. Joku voi voi myös sano poijoin eli liikkeen suunta vaihtuu takaisin päin. 

Kuudes harjoite oli ääni plus liike, paritehtävä. Toinen parista tekee ääntä, aivan mitä vain ja toinen tekee liikettä ääneen. Harjoite tehdään silmät kiinni, näin jokainen keskittyy omaan suoritukseen. Tehtäviä voidaan vaihtaa päikseen.

Seitsemäs harjoite oli aarrearkku. Harjoite tehdään pienryhmissä, voi myös tehdä pareittain. 
Harjoitteen idea on harjoitella improvisointia. Jokainen ottaa vuorollaan mielikuvitus aarrearkusta jonkin esineen ja ojentaa sen toiselle ryhmäläiselle. Hän joka lahjan saa yrittää arvata mikä lahja voisi olla kyseessä ja kiittää lahjasta esimerkiksi näin " voi, kiitos tästä ihanasta korurasiasta. Tähän minä laitan kaikki koruni heti!". Kiitoksessa tuodaan siis esille esine ja sen tarkoitus. Lahjan antaja voi antaa lahjan aina eritavalla. 


Kahdeksas harjoite oli tyrmäys. Taas paritehtävä, sellainen pari joka ei ole se paras kaveri. Toinen ehottaa, toinen tyrmää. Viisi ehotusta, esim "mennäänkö huomenna leffaan?" toinen tyrmää ehotuksen, esim "en mie ku pittää lukkee kokkeeseen". Sitten kun viisi kertaa on ehotettu, eikä toinen lämpee on toisen vuoro kokeilla onneaan;). 
Tämän jälkeen päin vastoin kun aluksi eli viisi ehdotusta ja nyt niihin lämmetään sanoin "joo ja..". 
Vuoronperään, tämän jälkeen voi miettiä miltä tuntui tulla tyrmätyksi ja sitten mitltä tuntui kun kaikki kävikin ja lisäsuunnitelmia tuli lisää. 

Seuraava harjoite oli nimeltään ABC...Paritehtävä, voi myös tehdä pienryhmissä. Yksi aloittaa sanoo sanan joka alkaa kirjaimella A. Toinen jatkaa kirjaimella B ja näin käydään aakkoset läpi. Ja kun tässä tilanteessa saattaa aakkoset hävitä mielestä, sanot omalla vuorolla sillä aakkosella alkavan sanan minkä muistat ja toinen jatkaa. 


Yhdestoista harjoite oli sanan syöttö, paritehtävä. Toinen alkaa kertomaan tarinaa ja toinen alkaa syöttämään sanoja tarinaan. Sanat on otettava heti käyttöön tarinassa ja sanat voi olla mitä vain.
Kun tarinan kertoja sanoo piste alkaa toisen vuoro. 

 Kahdestoista harjoite oli nimeltään miten kävelee. Ryhmä tekee jonon salin päätyyn josta harjoite alkaa. Ideana siis kävellä niinkuin ohjaajan sanomat henkilöt kävelee.
Ohjaaja voi kysyä vaikka miten kävelee oma äiti, sisko, rakastunut teini ja viimeiseksi minä itse. 
Jokainen kävelee omalla vuorollaan tietyn matkan näin. 
Tämä harjoitus sopii nuorille ja tempaa lapset mukaansa.

Kolmastoista harjoite oli status. Ryhmä jaetaan kahteen jonoon vastakkain. Jokaiselle ohjaaja jakaa oman pelikortin, korttia ei saa itse katsoa muut saa sen nähdä, sitä ei myöskään saa sanoa mikä se on. Korteista normaalista kurku on isoin ja siitä alaspäin menee järjestyksessä ässään asti joka on ykkönen. Jonojen ensimmäiset tervehtivät toisiaan sen mukaan mikä numero eli minkä arvoinen tervehdittävä henkilö on. Toisen tervehdyksen perusteella voit veikata omaa arvoasi. 
Kun jonot on käyty loppuun lähdetään liikkumaan vapaasti salissa edelleen tervehtien toisiaan kortin arvon mukaan. Lopuksi arvataan itse jokainen minkä arvoinen eli mikä numero kortissa oli.


Toiseksi viimeinen harjoite oli ryhmä pantomiimi. Ryhmä jaetaan neljän hengen pienryhmiin. Kolme menee tilan ulkopuolelle. Se joka jäi saliin aloittaa harjoitteen, loput isosta ryhmästä on katsojia. Yksi kerrallaan pienryhmästä tulee katsomaan panyomiimi esityksen ja esittää nämä asiat ymmärtämällään tavalla seuraavalle, ideana siis sama kuin rikkinäisessä puhelimessa. Katsojat päättävät mitä ensimmäinen esittää. Esitettäviä asioita on jokin ammatti, paikka ja lahja. Kun arvaaja on arvannut ammatin hän kättelee esittäjää ja näin esitys aina jatkuu. Viimeinen arvaaja kertoo mikä oli ammatti, paikka ja lahja esityksen perusteella. 

Viimeinen harjoite oli ketju imbro. Harjoite toteutetaan koko ryhmän kanssa yhdessä. joku lähtee esittämään äänettömänä jotakin tiettyä asiaa. Kun joku arvaa mikä on kyseessä hän menee tekemään asiaan liittyvää asiaa mukaan esitykseen. Kun esittämässä tätä asiaa on viisi henkilöä, voi katsojat arvata mikä asia ja tilanne on kyseessä. 

Tälläisiä harjoitteita mahtui draaman viimeiselle tunnille. Saston kurssin toiminnaliset tunnit alkaa pikku hiljaa viedä viimeisiään. Mukavaa viikonloppua, palataan taas ensi postauksessa!

Saara

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti